Biznesa digitalizācija karantīnas laikos. E-komercijas uzsākšana
“Sociālās distancēšanās” ietekmē cilvēki izvēlas vairāk laiku pavadīt vai nu mājās, vai dabā, taču veikalus, iepirkšanās centrus un cita veida bodes mēs izvēlamies apmeklēt arvien retāk un tikai īpašu vajadzību spiesti. Pavadīt laiku slēgtās telpās ar svešiem cilvēkiem vairs nav veselīgi, tāpēc ietekmi izjūt arī jebkurš uzņēmums, kurš līdz šim ir stingri balstījies uz savu preču pārdošanu fiziskajā vidē. Eksperti internetā jau spekulē, ka šis būs e-komercijas uzvaras gājiens, jo cilvēki pieradīs pie attālinātas iepirkšanās un preču saņemšanas. Taču kā savu e-pārdošanu uzsākt uzņēmumiem, kas līdz šim savu pārdošanu aktivizējuši tikai fiziskajos veikalos?
Līdz šim internetveikala atvēršana no idejas līdz pirmajiem pirkumiem ir bijis visnotaļ laikietilpīgs process, kam veltīti mēneši vai pat gadi darba. Taču pēkšņi pienākušās krīzes apstākļos uzņēmumu rīcībā nav mēnešu vai nedēļu - tas ir dienu jautājums, jo īpaši mazajiem biznesiem. Ko darīt, kā būt? Vai ikviens var atvērt e-bodi un kas jāņem vērā, lai to izdarītu?
Taisīšu savu e-veikalu!
Ja normālos apstākļos kā vienu no versijām varētu izskatīt arī sava internetveikala būvēšanu "no nulles", šobrīd piemērotāka noteikti būs kāda no pieejamajām platformām, kas arī bez programmētāju armijas iesaistes ļauj parastam mirstīgajam, nedaudz piepūloties, pašam uztaisīt savu e-veikalu. Platformas ir pieejamas daudzas un dažādas: Shopify, WooCommerce vai latviešu Mozello.
Taču ar e-veikala izveidi vien nebūs gana. Lai tas funkcionētu, būs jānodrošina preču piegāde (pakomāti, kurjera pakalpojumi utt.), taču, iespējams, izaicinošākā daļa būs tieši interneta maksājumu nodrošināšana. Lai risinātu maksājumu nodrošināšanu, talkā var ņemt kādu no starptautiskajām platformām, kā, piemēram, Stripe vai Braintree, lietuviešu kaimiņu radīto Paysera, vai arī sazināties ar savu banku un lūgt padomu un palīdzību e-norēķinu jautājumā.
Kad ir izdevies veiksmīgi atvērt e-veikalu, laiks ķerties klāt pircēju piesaistīšanai, jo būtu naivi domāt, ka cilvēki pēkšņi paši jūs atradīs un metīsies pirkt jūsu piedāvātās preces, pat, ja tās ir ārkārtīgi unikālas un iekārotas. Talkā nāksies ņemt dažādus mārketinga risinājums, lai pircēji par jums uzzinātu, lai varētu jūsu interneta veikalu atrast, kā arī ļoti būtiski, kādu pieredzi viņi gūs no iepirkšanās procesa un pēc tam.
Un atceries, ka internetveikals jāreģistrē kā atsevišķa struktūrvienība Valsts Ieņēmumu dienestā.
Tirgošanās interneta "lielveikalos" un citi alternatīvie risinājumi
Tirdzniecībai kādā no interneta "lielveikaliem" noteikti ir gan gaišās, gan ēnas puses. Pie pozitīvajām iezīmēm jāmin tas, ka, atšķirībā no sava e-veikala atvēršanas, šajās platformās jau apgrozās gana daudz pircēju, tiek nodrošināti maksājumu rīki un loģistikas pakalpojumi. Ne tik rožaini savukārt ir noteikumi, kas jāizpilda, lai uzsāktu veiksmīgu tirdzniecību, piemēram, Amazon. Bieži vien tas ir strikts un birokrātisks process, turklāt jārēķinās arī ar visnotaļ augstu komisijas maksu, ko interneta milži ieturēs par iespēju tirgoties pie viņiem.
Vai tas nozīmē, ka neatliek nekas cits kā vien vērt pašam vaļā savu e-bodīti? Nebūt nē. Pirmkārt, gan Amazon, gan Etsy, gan citas līdzīgas platformas ir apsvēršanas vērtas, ja jūs plānojat ilgtermiņa biznesu un jūsu mērķa tirgi ir ārpus Latvijas vai pat Eiropas. Taču lokālā mērogā un "vajag ātri" apstākļos ir parādījušās arī pieejamākas alternatīvas. Piemēram, 220.lv piedāvā uzņēmumiem izmantot viņu interneta veikala platformu un infrastruktūru, lai palīdzētu pārdot lietas tiešsaistē, savukārt biedrība "Pacel Latviju" nupat ir aktivizējusi vietni produktupiegades.lv, kas apkopo Latvijas pārtikas tirgotājus, kas veic piegādes uz mājām Latvijā.
Un varbūt ir vērts domāt vēl plašāk un radošāk un meklēt citus "bēdubrāļus", kam ir pieejama daļa infrastruktūras (piemēram, interneta maksājumu sistēma vai piegādes), taču esošajos apstākļos bizness ir dīkstāvē? Tā, piemēram, Bezrindas.lv sākuši piedāvāt karantīnas pārtikas pakas un, kas zina, varbūt viņi vai citi pasākumu biļešu tirgotāji ir ieinteresēti transformēt savu biznesu kopā ar jums. Savukārt, ja Bolt un Wolt duets spēj nodrošināt gan maksājumus, gan piegādi, ko šobrīd nu jau izmanto ne vien restorāni, bet arī, piemēram, Stockmann un ziedu tirgotāji, kāpēc lai viņi nevarētu palīdzēt tirgot arī grāmatas vai rotaļlietas?
Esi gatavs savu biznesu padarīt digitālu taču nezini, ar ko sākt? Sazinies ar mums - kopīgiem spēkiem tas mums izdosies!