Futbols. Runa joprojām ir par futbolu. Arī tad, ja neskatījies un neinteresējies, droši lasi tālāk, jo pat man, pētot datus un gatavojot šo rakstu, bija interesanti - par spīti tam, ka tuvākais, cik iepriekšējo mēnešu laikā esmu bijusi futbolam, ir nejaušs spēriens pa gultas kāju (vismaz reakcija bija neviltota).

Tātad - iepriekšējā nedēļā piedzīvojām noslēgumu vienam no gada svarīgākajiem sporta notikumiem, Pasaules kausam futbolā jeb FIFA World Cup 2018, kas šogad tika organizēts Krievijā. Kaut pa ausu galam par šādu pasākumu noteikti ir dzirdējis jebkurš no mums, bet kā tad tur ir – cik (un kuri) no mums patiesībā to futbolu vispār skatījušies, kura spēle skatīta visvairāk, un kādi ir latviešu futbola skatīšanās paradumi, salīdzinot ar hokeju?

Tipiskais futbola skatītājs ir vīrietis vecumā no 15 gadiem. TV skatīšanās dati (Kantar TNS TV metrs) uzrāda, ka futbolu visvairāk skatās tieši vīrieši virs 50 gadu vecuma, taču šo nedrīkst pieņemt kā vispārīgu faktu, jo jaunākie, visticamāk, spēles skatījās tiešsaistē, uz ko norāda arī zemāk esošie Google Trends dati. Papildus vecumam un dzimumam svarīga pazīme ir ienākumu līmenis – jo augstāki ienākumi, jo augstāks reitings futbola spēlēm ir konkrētajā grupā. Tātad, ja jāraksturo tipisks futbola skatītājs televīzijā, tas ir vīrietis vecumā no 30 gadiem ar vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem.

Aplūkojot visas spēles, redzams, ka kopumā skatītāji pievēršas futbolam regulāri, un visu spēļu reitingi ir visai augsti. Spēle ar zemāko reitingu (0,9) ir Panama-Tunisija, kas sākās ap 23.00 vakarā, un visskatītākā spēle ir pusfināls Anglija – Horvātija (reitings 9,0). Ņemot vērā Latvijas demogrāfisko specifiku, lielu izbrīnu neizraisa tas, ka vairāk skatītas ir spēles, kurās piedalās Krievijas futbola izlase.

Salīdzinājumam šī gada populārāko raidījumu reitingi (Kantar TNS TV metra dati):

  1. Hokeja spēle: Latvija – Zviedrija ar 13,3 GRP
  2. Hokeja spēle: Latvija - Dānija ar 11,0 GRP
  3. Dziesmu un Deju svētki. Zvaigžņu ceļā ar 10,2GRP

Grafikā: visu Pasaules kausa spēļu konsolidētais reitings

Datu avots: Kantar TNS TV Meter

Ja latvietis sevi dēvē par hokeja fanu, tad, visdrīzāk, tas, ko viņš domā, ir: "Man patīk hokejs, bet tikai tad, ja mūsējie ir uz ledus. Citādi lol nav vērts." Kāpēc uzreiz tā? Vienkārši - salīdzinot hokeja un futbola paradumus Latvijā, parādās viena būtiska atšķirība – hokejā lielākoties tiek skatītas tās spēles, kurās piedalās Latvijas izlase, taču futbolā, lai arī Latvija Pasaules kausā nepiedalās, salīdzinoši augsti rezultāti ir visām spēlēm.
Tā kā daļa iedzīvotāju spēles skatās arī tiešsaistē, TV reitingiem salīdzināšanai ir pievienoti Google meklējumi, izdalot, mūsuprāt, svarīgākās tēmas un atslēgvārdus. Jāpiebilst, ka dienās, kurās rādītas vairākas spēles, grafikā redzams vidējais reitings (futbola spēļu individuālais redzams augstāk tabulā).

Grafikā: Google meklētās tēmas un reitingi

Kantar_Google
Datu avots: Kantar TNS TV Meter & Google Trends

Grafikos atzīmēto punktu skaidrojumi:
(1) Hokeja spēle Latvija – Zviedrija (17. maijs)
(2) Futbola spēle Spānija – Krievija (1. jūlijs)
(3) Futbola spēles Zviedrija – Anglija un Krievija – Horvātija (7. jūlijs)
(4) Dziesmu un deju svētku noslēguma koncerts “Zvaigžņu ceļā” (8. jūlijs)
(5) Futbola pusfināls Horvātija – Anglija (10. jūlijs)
(6) Futbola fināls Francija – Horvātija (15. jūlijs)

Grafikā: Google meklētie atslēgvārdi un reitingi

FIFA2
Datu avots: Kantar TNS TV Meter & Google Trends

*Kā augstākais (100) punkts tiek pieņemts visvairāk meklētais, pārējos mērījumus indeksē attiecībā pret augstāko skalā no 0 līdz 100.