Vai trends janvārī ir trends jūnijā? (2018.)

Kā jau katru gadu, pavasaris aģentūras dzīvē ir nācis ar krietnu darba apjomu. Sākot ar jautājumiem par to, kā ieviest jauno, 2018. gada stratēģiju. Beidzot ar: "Cik vēl dienas līdz gada pārskata iesniegšanai?" Šajā visā darbu dunā kādu laiku nav sanācis pierakstīt pārdomas un faktus par digitālo mārketingu un citiem, saistītiem tematiem. Tāpēc, pirms visi aizskrienam atvaļinājumā, domāju, ka ir vērts atskatīties atpakaļ uz to, kāds ir bijis gads līdz šim.

Šoreiz gribu papētīt, cik labi gaišreģi ir bijuši mārketologi 2018. gada sākumā. Tādēļ ierakstu Google "Digital marketing trends 2018", veru vaļā rakstus, kas datēti ar 2018. gada sākumu, un skatos, kas tad mums tika solīts un vai "solītais makā ir iekritis". Lai to visu padarītu piņķerīgāku, spekulēšu arī par to, kā šī tendence attiecas uz mūsu vietējo tirgu.

1. Mobilfication[1]

Stand in line anywhere nowadays and watch what people are doing. I can assure you they have their face buried in their mobile device. Mobile will continue to be a top priority for marketers for years to come.

Nopietni? Mēs vēl 2018. gadā runājam par to, ka viedtālruņi pārņem pasauli un uzņēmumiem ir jādomā par savu mobilā mārketinga stratēģiju?

Lielākajos rietumu pasaules tirgos smārtfounu lieto ~65% iedzīvotāju. Latvijā tie ir 70% jeb 1.1 miljons Latvijas iedzīvotāju. Atsevišķās auditorijās internetu procentuāli lieto vairāk no viedtālruņa nekā no datora. Tā ir lieta! Manuprāt, šeit vienīgais, ko varam saukt par trendu, ir mārketinga iebremzēšana šī kanāla potenicāla izmantošanā.

Daudzi uzņēmumi (it īpaši vietējā tirgū), nepievērš gana lielu uzmanību tam, lai mobilajā vidē ziņa būtu man relevanta un atbilstošā formātā. Vai tava lapa viedtālrunī nav salūzusi? Vai ar manu 4G tā nelādējas 10 sekundes? Vai tu izvieto mobilās reklāmas ar 30 sekunžu video bez subtitriem? Laiks ķerties pie darba un pārstāt runāt par customer centric, bet sākt arī darīt. Ja gribi mani uzrunāt mobilajā vidē, kamēr stāvu rindā pēc maizes, tad izmanto atbilstošus formātus un ziņas.

Trenda aktualitāte: 10/10. Kāpēc mēs šobrīd šo vēl saucam par trendu? Tas jau ir šeit uz palikšanu!

Vai bija labs minējums? Jā, tikpat aktuāls, cik janvārī.

2. Chatbots[2]

Chatbots have been around for years, but they’ve seen bigtime AI improvements recently. More and more brands are working on using chatbots for customer support and perfecting their chatbot marketing strategy.

Ja vien jūs zinātu, cik ļoti man patīk sarunāties ar nedzīvu, elektronisku kasti, tā vietā, lai parunātu ar cilvēku:
"Labdien, vai jūs lūdzu varētu noskaidrot, kāpēc mana pieslēguma numuram 16109 pēdējo divu nedēļu laikā ir apturēta piekļuve jūsu finansu sadaļas saturam?"
"Sveiks, Kristap, es esmu Tomijs, vai tu pamēģināji ieslēgt un izslēgt savu tosteri?"

Nu labi, nav jau tik slikti. Ticu, ka AI, ML un citas tehnoloģijas spēs uzlabot ikkatra dzīvi un radīt nākotnes pasauli. Dažādi pielietojumi klientu apkalpošanā jau tiek aktīvi ieviesti uzņēmumos, samazinot klientu servisa izmaksas un rūpalu uzveļot robotam. Arī nākotnes cerības ir pozitīvas - uz 2020 gadu tiek estimēts, ka 85% no visām klientu-uzņēmuma sarunām būs starp klientu un čatbotu. No ekonomiskās perspektīvas - izdevīgs risinājums.

Taču šeit vairāki apstākļi, kas noteikti jāņem vērā, lai neiebrauktu elektroniskās auzās. Pirmkārt, robotiem arī ir jāmācās, un, ja savu robotiņu neizskolosi, viņš sarunās muļķības. Un ja vēl viņu jāiemāca literāli latviski runāt, tad izaicinājums kļūst visnotaļ iespaidīgs. Dažu labu 12 skolas gados nevar samācīt. Otrkārt, ja uzņēmuma vērtības ir cilvēks, emocijas, saikne, tad brīdī, kad atverot sev ierasto čata logu (kur esmu pieradis čatot ar dzīviem cilvēkiem) ar mani sāk runāt robots, man šīs zīmola vērtības nenolasās.

Vēl pavisam nesen uzskatījām, ka modernās tehnoloģijas palīdzēs mums veltīt mazāk laika "nesvarīgām" lietām un vairāk attiecībām, emocijām, ģimenēm, empātijām u.t.t. Tāpēc ieteiktu rūpīgi padomāt, kur ieviest AI un kur tomēr saglabāt homo sapiens.

Trenda aktualitāte: 5/7. Salāgojot uzņēmuma vajadzības un iespējas ar klienta vēlmēm un attieksmēm, kaut kas labs var sanākt. Var arī nesanākt.

Vai bija labs minējums? Kaut kā šķiet noklusis šis temats. Nedaudz par ātru prognozēts trends, paredzu, ka tāds pats būs "Digital marketing trends 2019".

3. Video[3]

Video has taken over the internet. One-third of online activity is spent watching video. This isn’t going to change anytime soon. Video is the easiest form of content for quick consumption and we love consuming content.

Kurš gan nav pēc kārtīgas piektdienas, sestdien stundu skatījies YouTube Corgi Fail Video? Vai pirms gulētiešanas divas stundas skatījies video, kā džeks pļauj mauriņu? Vai Top 10 Mysterious unsolved UFO murder conspiracy lizard people? Es nevaru būt vienīgais.

Lai arī online video vēl nav nogalinājis TV zvaigzni, tā ir kļuvusi par neatņemamu komponenti sevi cienošā mārketinga mixxā. Video saturs vienmēr ir izcēlies ar savu priekšrocību "iekārdināt" cilvēku gan vizuāli, gan audiāli (ja vēl būtu smarža...). Un arī digitālajā vidē tas nezaudē savas stiprās puses. Taču ir viens būtisks apstāklis, ko uzņēmumi, nereti arī mūsmājās, bieži aizmirst - tu nevari ielikt savu TVC Facebook video reklāmā un cerēt, ka visi sajūsmā sitīs plaukstas. Pirmkārt, uzmanību vajag noķert pirmajās sekundēs nevis ar tagline pēc 25. sekundes. Otrkārt, sēžot rindā pie ārsta, es, iespējams, video neskatīšos ar skaņu. Bet, ja visa ziņa ir voice-over, tad varētu teikt, ka izmeti savu naudu vējā.

Tātad formāts pateicīgs, auditoriju tārgetēt vieglāk, rezultātus izmērīt fantastiski ērti. Bet, ja neieguldīsi darbu materiālu sagatavošanā un atsevišķas online video stratēģijas izstrādē, vari aizmirst par labiem rezultātiem.

Trenda aktualitāte: 8/10. Video ražošana ir dārgs prieks, tāpēc ne vienmēr visiem pieejams. Bet neaizmirsti par insider video, live video un citām lieliskām iespējām, ko sniedz gan tavs jaunais iPhone, gan digitālā vide.

Vai bija labs minējums? Baneros neko jaunu neviens nepierāda, tāpēc par video runā vairāk. Minējums vietā.

4. Influencer marketing[4]

Influencer marketing as a strategy has been growing in popularity for the past few years, but new and different types of brands are now starting to take notice. Consumers, especially younger ones, prefer content that feels less "staged" and more natural.

Ielās runā, ka par influenceri tagad var kļūt ikviens, vajag tikai riktīgi gribēt, smukas bildes un foršu dzīvi.

Vēsturiski vislielākā uzticība ir bijusi tādai reklāmai, kuru saņemam no saviem līdzcilvēkiem (word of mouth). Respektīvi, ja šis cilvēks, kuru es pazīstu, saka, ka matracis bija labs, tad tas ir labs. Influenceris savukārt pēc savas būtības ir kaut cilvēks, kuram es esmu izrādījis savu uzticību. Varbūt personīgi nepazīstu, bet viņu privātā dzīve ir gana atklāta, lai radītu manī sajūtu, ka tas ir mans paziņa. Tieši tāpēc influenceru mārketingam ir liels potenciāls, jo uzticība šiem viedokļu līderiem ir augsta.

Tiesa teiksim Latvijā pagaidām to viedokļu līderu nav tik daudz. Jā, dažādās nišas grupās ir pa vienam otram influencerim. Pagaidām gan viņu auditorijas sasniedzība ir relatīvi zema, tāpēc lielākiem reklāmdevējiem influenceri neder plašas auditorijas sasniegšanai un ziņas nodošanai. Taču lai radītu personiskāku sajūtu par zīmolu, vispār nav ne vainas.

Ja uzņēmums eksportē savus produktus plus piedāvā lietas, servisus, kas saistošāki ir tieši jaunākai auditorijai, tad gan var stingri padomāt, vai tik mums nevajag kādu influenceri. Tāpat var domāt par tā sauktajiem micro-influencer - respektīvi, savu ziņu nodot caur vairākiem mazākiem viedokļu līderīšiem, nevis meklēt to vienu, lielo, dārgo.

Trenda aktualitāte: 6/10. Šobrīd pie mums vēl "bērnu autiņos". Influenceru maz, radītais saturs nereti nepārliecinošs. Un noteikti nederēs tiem, kam jau brandbook ierakstīti konkrēti teikumi, ko par viņiem drīkst teikt.

Vai bija labs minējums? Pasaulē - precīzi. Latvijā - nedaudz par ātru. Liekam kastītē "Digitālā mārketinga trendi Latvijai 2019".

5. Data protection[5]

Basically, the GDPR gives EU citizens more control over their personal data. What happens if your business doesn’t comply? It’s not pretty: you’ll be faced with an EU fine of up to 4% of global annual turnover or 20 million EUR---whichever is greater.

Ha, šo jūs stabili neviens negaidījāt! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR!

Ja kāds nav dzirdējis par GDPR - no sirds apsveicu! Visiem citiem, skaidrs, ka nav jēga stāstīt, par ko šeit ir runa, jo to esam dzirdējuši neskaitāmos ziņu sižetos, konferencēs, lasījuši uz katra staba un dabūjuši pa ausīm no in-house jurista. Protams, ka notikums, kam datums nolikts gada vidū, būs 2018. gada trends. Bet vai izvilks savu aktualitāti gada garumā?

Vietā jautāt - kur esam šobrīd? Pirmos mēnešus vēl attālināti spriedelējām, ko vajadzētu darīt un kas tas par zvēru. Maijā visi kā kafiju pārdzēries students sāka rakstīt bakalaura darbu jeb ieviest GDPR dzīvē. Kurš gan nav to piedzīvojis! Tagad esam post-gdpr-ismā un kā šeit ir? Traģēdija nav notikusi un visi turpina noslīpēt savas datu drošības politikas. Domāju, ka praktiskais darbs turpināsies arī visu atlikušo gadu, taču runas par to gan varētu tā kā beidzot noplakt.

Tāpēc sadosimies visi rokās un cerēsim, ka Datu Valsts Inspekcija būs godprātīga un sākumā brīdinās, ieteiks uzlabojumus un tikai pēc tam sodīs. Cerēsim, ka negodīgi datu speciālisti nenodarbosies ar reketu: "Vai nu tu nāc ar mani vai es tevi nosūdzu mentiem." Un ticēsim, ka šis tiešām padarīs katra indivīda dzīvi labāku.

Trenda aktualitāte: 8/10. Ja vērtētu pēc tā, cik par to runā, tad būtu jāliek godīgs 11/10. Bet realitātē vēl visi tikai apbružājamies un šis nav vienas dienas notikums.

Vai bija labs minējums? GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR! GDPR!

Post scriptum

Man vienmēr ir bijusi viegli vīpsnājoša sajūta par "nākamā gada mārketinga trendiem". Ja saraksti daudz generic trendus, kas notiek vairākus gadus, tad, protams, ka tie būs atbilstoši arī gada vidū un beigās. Labi, ka dažs labs nesaka, ka mārketings ir trends mārketingā. Un paldies dieviem, ka esam beidzot aizmirsuši katrā otrajā teikumā teikt, ka you-know-who is the king. Tāpēc noslēdzot gribētos teikt, ka jebkurš trendu saraksts, manuprāt, ir drīzāk kā iespēju checklist. Apskati, izpēti un domā, pirms uzsēdies uz jaunākā trenda.


  1. Avots: Forbes, Janvāris 2018 ↩︎

  2. Avots: The Drum, Janvāris 2018 ↩︎

  3. Avots: 19ideas, Februāris 2018 ↩︎

  4. Avots: DMI, Decembris 2017 ↩︎

  5. Avots: The Drum, Janvāris 2018 ↩︎