Kādi ir prognozētie 2019.gada vizuālie grafiskā dizaina trendi? Vai trendiem vispār ir vērts sekot? Vai tomēr ir labāk mēģināt trendus radīt pašam?

Par to sīkāk centīšos pastāstīt es, Karola.

Vispirms vēlos bilst, ka sekošanu līdzi trendiem nevēlos noniecināt līdz ar zemi, un uzskatu, ka ir tikai labi, ja ir kāds lietpratējs kurš nosaka “toni” no kura sākotnēji, radot savus darbus, var iespaidoties. Tomēr arī uzskatu, ka noteikti nevajag kļūt “pārāk stilīgam”, ko bieži vien nākas redzēt “Riga Fashion Week” modes skatēs, kad tās apmeklētāji, cenšoties sev piesaisīt uzmanību, uzvelk visu stilīgāko kas tiem mugurā, beigu beigās, izskatoties vienkārši smieklīgi. Domāju, ka arī grafiskajā dizainā ir ļoti vienkārši kļūt tikpat smieklīgam, ja centīsies ievērot visas stilīgākās tendences. Uzskatu, ka dizains vienmēr būs labs, aktuāls un novērtēts, ja izvēlēsies labu tipografiku, kompozīcija būs pārdomāta, darbs būs oriģināls, tu ievērosi režģi (latviski tā teikt laikam būtu pareizāk, bet es tomēr lietoju vārdu grid), ievērosi hierarhiju un balansu starp visiem elementiem kopā, kā arī pavisam vienkārši, ļausi dizainam “elpot”.

Uzskatu, ka ir jāatrod balanss starp aktuālo tendenču ievērošanu, gaumi un sava paša rokrakstu.

Kāpēc ir svarīgi atrast un izveidot savu stilu?

Varu minēt situāciju, kuru ievēroju pirms diviem gadiem. Dizainers no Albānijas vārdā Vasjen Katro, kurš sevi dēvē par Baugasm (vārds radies savienojot Bauhaus un Orgasm) izdomāja, ka katru dienu, gadu no vietas izveidos plakātu, projektu nosaucot par #postereveryday. Šis projekts ātri vien ieguva atzinību un Vasjen sekotāju skaits Instagram strauji pieauga, jo šie plakāti tika veidoti viņam rakstuīgā stilistikā, bija sintētiski, svaigi un atjautīgi. Viņš izmantoja dažādas tehnikas, nepadarot to tikai par digitālo mākslu vien, bet gan par miksēto mediju mākslu.

Tomēr nepagāja ilgs laiks, kad kā amerikāņi pāris dienas pirms “Black Friday” sākšanās pie lielveikaliem, sāka uzrasties dažādi studenti un pusprofesionāli dizaineri, kuri sāka kopēt Baugasm darbus. Ar to es domāju, patiešām kopēt, ne tikai ietekmēties. Uz pirmā acu uzmetiena bija grūt atšķirt, vai darbu ir radījis Vasjen vai arī kāds trešā kursa grafiskā dizaina students. Protams, daļa vainas ir pašā autorā, jo viņš dažus savu plakātu tutorial video publicēja “Skillshare”, kā arī savus dizaina assetus pieejamus bez maksas lika savā mājaslapā. Tomēr bez #postereveryday projekta, kurš nu jau tuprinās trešo gadu, Baugasm nodarbojas ar klientu pasūtījumiem un veido tiem dizainu, un to tik viegli nevar nokopēt.

Protams, uzskatu, ka gūt iedvesmu no kāda cita mākslinieka vai dizainera darbiem nav slikti, to pat ir nepieciešams darīt, jo riteni no jauna, visticamāk, neizgudrosi, tomēr kopēšana un iedvesmas gūšana ir pavisam atšķirīgas lietas.

Šeit ar savu domu lidojumu es apstāšos un pavisam īsi iepazīstināšu jūs ar pieciem (pieci, jo labs cipars, labi dalās) spilgtākajiem prognozētajiem 2019. gada grafiskā dizaina trendiem. Pievienoju arī vizuālo materiālu cilvēkiem, kuri lasīt negrib.

1.Milzīga un eksperimentāla tipografika

Burti ir maksimāli lieli, tie spēlē lielu lomu kompozīcijā vai pat ir tās galvenais elements. Šrifti tiek kombinēti, tiek mainīts burtu biezums, notiek spēlēšanās ar attālumu starp burtiem, kā arī tie tiek veidoti tikai kā kontūras, tos neaizpildot ar krāsu.

2. Anti-gravitāte, kustīgi, lidojoši elementi

Pirmkārt, aizvien aktuālāki kļūst kustīgi plakāti, kur, piemēram, plakani un nekustīgi objekti tiek kombinēti ar trīsdimensionāliem un kustīgiem elementiem, kuri mēdz “peldēt”. “Peldošie” elementi īpaši aktuāli ir web dizainā, kas spēj piesaistīt lapas apmeklētāja uzmanību, padarot lapu interaktīvāku.

3. 3D

Ja pirms gadiem četriem dizains, lielākoties, bija plakans, tad patlaban nāk atpakaļ modē 3D, un tas nebūt nav pārsteidzoši. Tas spēj radīt reālistisku sajūtu, ka darbu varētu aptaustīt, un spēj radīt vēlmi tās aplūkotājam tam pieskarties. 3D sniedz tik daudz iespēju, jo programmatūra ir attīstījusies tik tālu, ka nu jau ir pavisam grūti, ja ne pat neiespējami

atšķirt 3D renderi no īstas fotogrāfijas un tas vairs neizskatās tizli un neveikli kā bija pirms gadiem desmit. 3D rada futūristisku dizainu, radot sajūtu, ka ieved nākotnē.

4. Atvērta kompozīcija

Kompozīcija vairs nav tik paredzama, tā ir kustīga un pievērš lielāku uzmanību, jo tiek atvērta un salauzta. Pretojies rāmim un izej no tā ārā.

5.Dzīvas krāsas

Joprojām aktuāli ir gradienti, sintētiki krāsu toņi un to kombinācijas, kas rada sajūtu par citu realitāti. Futūrisms un krāsu shēmas kas rada sapņainu sajūtu.

Protams, runājot, par trendiem, noteikti nedrīkst aizmirst arī Pantone Color of the Year. Ko tad tas īsti nozīmē? To, ka šo “living coral” krāsu toni 2019 gadā redzēsi visur?

Tā notiks tikai tad, ja pievērsīsi tam sevišķu nozīmi, tomēr, jā, gada tonis tiek noteikts, lai tiktu izmantots. Un bieži. “Pantone” labāk par tevi un mani kopā zina par krāsu ietekmi uz patērētāju un krāsu nozīmi mārketingā, dizainā. Tādēļ ne velti tieši “Pantone” drīkst radīt trendu, izvēloties nākamā gada krāsu, ļaujot cilvēku tūkstošiem tai sekot.

Protams, esi gatavs ieraudzīt ne vienu vien krūzīti, atslēgu piekariņu, “photoshop tutorial”, krekliņu, lūpukrāsu, ūdens pudeli, džemperi ar kapuci un vēl, un vēl koraļļu tonī. Tikai ko šie produkti darīs 2020. gadā? Ko 2019 gada 1. janvārī iesāks ar ultraviolet džemperiem?

Tas arī īsumā viss.

Neaizmirsti atrast savu stilu, lai trendiem varētu ne tikai sekot, bet arī radīt pats savus.