Biznesa digitalizācija karantīnas laikos. Kultūra un izklaide.
Vai kultūras, izglītības un izklaides nozares var digitalizēt? Esam apkopojuši piemērus un ieteikumus šo jomu pārstāvjiem.
Pagājusi nedēļa, kopš Latvijā tika izsludināts ārkārtas stāvoklis Tu-jau-zini-kāda vīrusa izplatības mazināšanai, kas būtiski izmainījis ne vien mūsu katra ikdienas gaitas, bet daudzus biznesus "uzlicis uz pauzes". Atcelti koncerti, tukši un slēgti bāri, kinoteātri un citas izklaides iestādes, slēgtas skolas, universitātes un sporta klubi. Lai gan valdība reaģē ātri un sola piešķirt tiešā veidā skartajām nozarēm (tostarp arī pasākumu rīkotājiem) būtisku atbalstu, vai tas nozīmē, ka līdz ārkārtas stāvokļa beigām kultūras un izklaides dzīve ir devusies karantīnā?
Ņemot vērā interneta pieejamību mājsaimniecībās un tā ātrumu Latvijā, kā arī to, ka #paliecmājās pat introvertajiem latviešiem ir pamatīgs izaicinājums, lai nenogarlaikotos līdz "baltajām pelītēm", gribētos teikt, ka, ja vien šīs jomas pārstāvji būs gana radoši, daļai no tiem noteikti ir iespējas transformēties un spēt izdzīvot. To pierāda arī pēdējās nedēļas laikā novērotie ieraksti sociālajos tīklos un ziņu portālos - pasākumu "digitalizācija" nav neiespējama! Esam apkopojuši pāris idejas un piemērus, lai palīdzētu smelties iedvesmu, ja esi pasākumu rīkotājs, mūziķis, lektors vai kultūras iestāde.
Dīvāna lekcijas un semināri
Tiešsaistes lekcijas un vebināri galīgi vairs nav nekas jauns - tie tiek rīkoti visnotaļ bieži, par dažādām tēmām un dažādos formātos, jo īpaši tie, kas paredzēti "biroja darbiniekiem", kuru ikdiena lielākoties paiet iepretīm datora ekrānam. Taču tikpat ierastas bija arī dažādas meistarklases, semināri un lekcijas klātienē, kuras šobrīd varētu pārnest uz digitālo vidi. Piemēram, alus darītava "Ziemeļu Enkurs" 22.martā rīkos pirmo attālināto ZE alus skolu, kura līdz šim notika kā klātienes pasākums. Savukārt biznesa izaugsmes uzņēmums "Training Lab" šajās dienās piedāvā vebinārus par šīs krīzes aktuālajiem jautājumiem. Arī augstskolas pielāgojas jaunajai situācijai, organizējot seminārus dažādās video konferenču platformās kā, piemēram, "Zoom".
Terapeits un jogas treniņš mājās
Speciālisti arī pirms šīs krīzes jau sāka piedāvāt savus pakalpojumus tiešsaistē, piemēram, psihoterapeiti vai juristi. Taču šobrīd tas kļuvis jo īpaši aktuāli un, ja agrāk klātienes efekts, piemēram, sporta treniņos darbojās kā spēcīgs motivators, tad nule vajadzība izkustēties dara savu. "Ozofit" ir viens no sporta klubiem, kas interesentiem piedāvā dažādas sporta nodarības tiešsaistē. Savukārt "Spanish Lessons Riga" organizē spāņu valodas apgūšanu grupās ar Skype.
Prāta spēles un viktorīnas mājās pie datora
Pēdējos gados komandu erudīcijas spēles ieguvušas gana lielu popularitāti Latvijā. Tā kā formāts "sanākam kopā bariņā pie alus glāzes" īsti neatbilst sociālās distancēšanās konceptam, gluži loģiski, ka šo spēļu rīkotājiem jāmeklē alternatīvi risinājumi. Un ilgi nebija jāgaida, līdz lielākie pašmāju spēļu organizatori "Prāta Spēles" pārietu uz tiešsaistes formātu. Šonedēļ aizvadītas trīs no četrām plānotajām spēlēm, kurās kopā piedalījušies 197 spēlētāji. Viņu piemēram sekojuši arī "Lielas Viktorīnas" un tematisko viktorīnu veidotāji.
Skaties operu pidžamā
Dienu pēc ārkārtas stāvokļa izziņošanas, 13.martā, Lielajā ģildē vajadzēja notikt Mālera 5.simfonijas atskaņojumam LNSO izpildījumā, kas jauno ierobežojumu dēļ kļuva neiespējami. Taču orķestra vadība strauji noreaģēja uz notiekošo, orķestrim spēlējot zālē bez skatītājiem, nodrošināja koncerta tiešraidi LMT "Straume" platformā. Starp citu, koncerta ieraksts joprojām ir skatāms šeit, kā arī Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra Youtube kanālā ik dienas tiek augšuplādēti dažādi jauni koncertu fragmenti, tostarp, tādi, kas būs interesanti arī baudīšanai kopā ar bērniem. Savukārt Latvijas Nacionālā Opera ievietojusi operas "Spēlēju, dancoju" ierakstu, savukārt Latvijas Nacionālais teātris piedāvā klausīties izrādes audioformātā savā Youtube. Savukārt Ņujorkas Metropolitēna opera kopš pirmdienas ik dienas piedāvā tiešsaistē skatīt vienu izcilu operas izrādi, turklāt cilvēku interese par šo visā pasaulē ir tik liela, ka operas mājaslapa knapi tiek galā ar lielo apmeklētāju plūsmu.
Introvertu diskotēka
Lai cik neticama neizklausītos šī ideja, šī raksta tapšanas vakarā (20.martā) notiks pirmā Latvijas tiešsaistes diskotēka "QUARANTINE DISCO vol. 1" DJ Kārļa Ķilkuta vadībā. Pirms divām dienām notika izmēģinājums, kuram pieslēdzās vairāk kā tūkstotis ballētāju, kas aktīvi dalījās ar savām diskotēkas bildēm sociālajos tīklos, bet disenes tiešraide tiks straumēta platformā "Twitch". Baumo, ka par pāris eiro būs arī iespēja dīdžejam pasūtīt kādu dziesmu, bet to uzzināsim jau pēc tam.
Izaicinājumi un iespējas
Pirmais izaicinājums, protams, ir visai tehnisks. Kā nodrošināt pasākuma ierakstu - aprīkojums, speciālisti, bieži vien arī telpas. Kā nodrošināt straumēšanu vai tiešraidi? Kādu platformu tam izvēlēties? Turklāt, protams, jo lielāka mēroga un augstākas kvalitātes (no skaņas un attēla viedokļa) pasākums paredzēts, jo sarežģītāka un dārgāka kļūst arī tehniskā puse.
Otrs izaicinājams, bet reizē arī iespēja - kā gūt ienākumus no digitālās transformācijas. Ārkārtīgi sirsnīgi, ka gan kultūras iestādes, gan mūziķi, gan teātru darbinieki un vēl daudzi, daudzi citi šajās dienās piedāvā unikālu saturu, kas pieejams bez maksas, tādējādi mudinot cilvēkus palikt mājās un kaut nedaudz viņus iepriecinot un sapurinot. Taču, kā mēdz teikt - paldies makā neieliksi. Kādas ir iespējas šo saturu monetizēt, ja vien Tavs uzņēmums nav Netflix vai Amazon? Pirmā iespēja, protams, ir prasīt vienreizēju samaksu par satura patērēšanu vai piedalīšanos tiešsaistes aktivitātēs. Otrā iespēja - veidot saturu regulāri un piedāvāt to abonēt. Tomēr nevajadzētu aizmirst arī par trešo - sponsoru piesaisti. Tie var būt gan mediji, kam nepieciešams unikāls saturs, vai zīmoli, kuri organiski "līmējas" kopā ar jūsu veidoto saturu.
Un visbeidzot - kā piesaistīt auditoriju? Protams, ja jums jau ir ievērojama sekotāju bāze, tas būs relatīvi vienkāršāk, ja jūsu piedāvātais saturs vai aktivitātes būs tiem interesanti. Tomēr ko darīt, ja tā nav? Par laimi sociālo tīklu mārketings un nelielas reklāmas investīcijas var palīdzēt sasniegt ievērojamu auditoriju salīdzinoši īsā laikā, turklāt šobrīd, piemēram, samazinātās konkurences un aizpildījuma dēļ reklāma Facebook un Instagram ir kļuvusi relatīvi lētāka. No otras puses, ja piesaistāt sponsorus, ļoti ticams, ka sadarbības ietvaros, viņi būs ieinteresēti piesaistīt auditoriju jūsu tiešsaistes vai straumētajam pasākumam vai saturam.
Esi gatavs savu biznesu padarīt digitālu taču nezini, ar ko sākt? Sazinies ar mums - kopīgiem spēkiem tas mums izdosies!