Facebook pratības padomi pieaugušiem cilvēkiem - personīgais mārketings un darba tirgusplacis
Lai gan ik brīdim dzirdu, ka kāds no draugiem vai paziņām ir izdzēsis Facebook aplikāciju no telefona vai pat dzēsis savu profilu pilnībā, sakot, ka tas nozog pārāk daudz viņu laika vai bažījoties par savu datu drošību (kam, protams, bieži vien var piekrist), arī šai monētai ir otra puse. Protams, ka daudzi cilvēki izmanto Facebook laika nosišanai, ritinot cauri daudziem jo daudziem draugu, paziņu, kolēģu un radu, kā arī zīmolu radītiem ierakstiem. Protams, ka Facebook ievāc par mums tādu informāciju, ko pat jūsu miesīgā māte nezina, lai pēc tam rādītu jums specifisku reklāmu. Tā ir tā viena puse.
Bet otrā pusē ir neskaitāmi daudz noderīgu rīku un fīču, kuru izmantošana var līdzēt gan privāti, gan arī, lai veicinātu savu vai jau pieminēto radu un draugu uzņēmējdarbību. Šajā rakstu sērijā mēģināšu apkopot savus subjektīvos ieteikumus un novērojumus par to, kā šo rīku var izmantot arī jēdzīgiem nolūkiem.
Privātais Facebook profils un izredzes darba tirgū
27.jūnijā Marks nāca klajā ar paziņojumu, ka Facebook ir sasniedzis 2 miljardu aktīvo lietotāju skaitu, tādējādi nenoliedzami Facebook ir visu laiku lielākā pasaules iedzīvotāju datubāze, kuru izmanto arī darba devēji, lai ievāktu informāciju par potenciālajiem darbiniekiem. Careerbuilder.com nesen publicēti pētījuma rezultāti, redzama izteikta tendence -
2017.gadā jau 70% darba devēju meklējuši informāciju par potenciālajiem darbiniekiem kādā no sociālajiem tīkliem.
Ja Tu esi darba meklējumos un nosūti CV uz kāroto darba vietu, ir liela iespēja, ka Tavu profilu nočekos kāds no darba devēja puses. Savukārt, ja Tu pats esi personāla atlases speciālists vai darba devējs, arī Tu šo vari izmantot otrā virzienā - iespējams, atradīsi informāciju par to, vai CV bijis patiess, vai ir kopīgi draugi, kuriem varētu apvaicāties un uzzināt ko vairāk par kandidātu, to, ar kādiem hobijiem cilvēks nodarbojas brīvajā laikā, cik labi un tīri lieto valodu u.t.t. Lai cik arī baisi tas nešķistu, šis pats nesenais pētījums rāda, ka profila neesamība nevienā no sociālajiem tīkliem samazina iespēju, ka darba devējs izvēlēsies tieši Tevi. Protams, tas atšķiras starp dažādām nozarēm un profesijām, un tomēr - ja plāno meklēt darbu, rūpīgi pārdomā, vai tiešām vēlies likvidēt jebkādas pazīmes par savu online personu, jo var gadīties, ka šādā veidā samazini savas izredzes iegūt kāroto amatu.
Es negribu, lai sveši cilvēki zina, kā sauc manu kaķi! Ko es varu darīt?
Mieru, tikai mieru - satraukumam nav pamata, jo ir dažādi veidi un alternatīvas, kā vari saglabāt savas privātās dzīves noslēpumus.
1.Profesionālās tīklošanas vietne LinkedIn
Lai arī šī sociālā tīkla auditorija ir ievērojami šaurāka un specifiskāka, pārsvarā pulcējot speciālistus, biroju darbiniekus un dažāda līmeņa vadītājus, LinkedIn ir veidots tieši šim mērķim - veidot publiski pieejamu profesionāļu un darba meklētāju tēlu no vienas puses, un uzņēmumu un darba devēju - no otras. Ja esi izveidojis pārdomātu un detalizētu profilu šeit, vari īpaši neraizēties arī tad, ja esi izvēlējies pamest Facebook pasauli.
2.Privātuma iestatījumi Facebook profilā
Ar pāris klikšķu palīdzību Tu vari definēt, kas no Tevis publicētās informācijas būs redzams publiski vai, piemēram, tikai Tavai mammai.
Lai to izdarītu, vari klikšķināt uz mazās jautājuma zīmes ikoniņas labajā augšējā stūrī:
Facebook piedāvā izvēlēties, kam būs redzama informācija, ko Tu publicēsi, kas var sazināties ar Tevi, kā arī bloķēt kādu uzmācīgu glūņu, ja radusies šāda nepieciešamība. Uzklikšķinot uz "See More Seetings", nonāksi izvērstā izvēlnē, kur vari definēt sava profila privātuma iestatījumus:
Tu vari norādīt, ka, piemēram, Tev jāparskata un jāapstiprina visi ieraksti, kuros kāds Tevi ietagojis, pirms tie parādās Tavā profilā; Tu vari definēt, ka sveši cilvēki nevar Tev nosūtīt ziņu vai noskaidrot Tavu telefona numuru, ja esi to norādījis profilā.
Tieši tāpat Tu vari definēt privātuma iestatījumus pie katra ieraksta, neatkarīgi no tā, vai publicē bilžu albumu, vienu teikumu vai iečekojies kādā vietā - lai to mainītu, klikšķini uz ikonas ar nosaukumu "Public" un maini pēc sirds patikas.
Svarīga piebilde - ņem vērā, ka privātuma iestatījumi ierobežo, kas varēs redzēt Tavu ierakstu saturu arī tad, ja ar to dalīsies Tavi draugi. Tā, piemēram, ja esi dzīvesvietas meklējumos, Tev ir pazudis suns vai vēlies kaut ko pārdot, neaizmirsti izlabot privātuma iestatījumus uz publiskiem, pretējā gadījumā Tava ziņa nesasniegs dzirdīgas ausis.
3.Veselā saprāta filtrs
Augstāk aprakstītais var šķist sarežģīti un piņķerīgi un ļoti iespējams, ka Tev gluži vienkārši nav ne laika, ne vēlēšanās ar to ķēpāties, kas būtu normāli, saprotami un, manuprāt, arī pilnīgi O.K. Gluži kā glāze sarkanvīna veselam cilvēkam šad un tad nenāks par ļaunu, arī kāda kaķu bilde vai iečekošanās lētā bistro patiesībā ir pavisam normālas ikdienas izpausmes. Un, ja vien potenciālajam darba devējam nav ļoti specifiskas prasības vai iekšējās kārtības noteikumi, tas tikai sniegs nelielu, bet pavisam cilvēcīgu ieskatu tajā, kāda personība Tu esi, kā Tu varētu iekļauties kolektīvā un galu galā - ka Tu esi vienkārši normāls cilvēks.
Gluži vienkārši, pirms publicē kaut ko (un tas attiecas arī uz Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, Youtube u.c.tīkliem), izlaid to cauri veselā saprāta filtram. Ja ar savu publicēto informāciju Tu nevienam nenodari pāri, Tev par to nav kauns, nav bail arī, ka mamma vai bērni to varētu kādreiz ieraudzīt, nav ko ļauties paranojai - ja Tev tas sagādā prieku vai izpilda kādas citas Tavas vajadzības, ir mazs risks, ka kaut kas noies pavisam greizi.
Nākamajā "sērijā": par to, kā izmantot Facebook meklētāja sniegtās iespējas, atrast foršu restorānu svešā pilsētā vai kur iegādāties gardākās zemenes.