Iepriekš daudz un dikti rakstīju par krāpšanos ar reklāmām un to, kādu ietekmi tas atstāj uz reklāmas nozari. Tad nu lūk, arī Google nesen paziņojusi, ka no 2018. gada vēl stingrāk iestāsies par "labāku internetu ikvienam" un nodrošinās pašu izstrādātās pārlūkprogrammas Chrome ietvaros reklāmu filtrēšanas rīku jeb sava veida ad blocker[1] [2].

Ko tas sevī ietver? Vienkāršos vārdos, Google iebūvēs Chrome pārlūkā reklāmu filtrēšanas rīku, kas lietotājam nerādīs reklāmas, kuras ir pret "Better ad standarts" politiku. Tādejādi tiek "atslēgtas" dažādas uzbāzīgās reklāmas - pop-up, video ar skaņu, reklāmas, kas aizņem lielu daļu ekrāna laukuma.

Izklausās forši, vai ne? Ja vēl atceramies, ka, papildu tam, Google apgalvo, ka arī savu reklāmas tīklu ietvaros bloķēs reklāmas, kas neatbildīs standartam. Izklausās, ka esam ceļā uz skaistāku internetu, gaišāku nākotni un laimīgākiem cilvēkiem.

Bet šeit vietā ir atcerēties veco labo teicienu - lēnāk pār tiltu, draugi. Vēlos vērst uzmanību uz diviem faktiem:

  • Google jau šobrīd pēc dažādiem aprēķiniem sastāda teju 50% no visām digitālā mārketinga investīcijām[3]. Būtībā puse no reklāmas naudas tiek ieguldīta Google kontos. Google bloķēs savas reklāmas? Ja tur sāks strādāt nākamais Ghandi.
  • Chrome ir viens no populārākajiem pārlūkiem. Latvijā pēdējos mēnešos aptuveni 60% lietotāju internetu pārlūkojuši no Chrome vai Chrome Mobile[4].
    Chrome lietošana Latvijā

Tagad šīs divas lietas saliekam kopā un redzam, ka, pirmkārt, Google ir ar milzīgu ietekmi tajā, kā patērējam tīmekli. Šeit runa ne vien par to, ka lietojam Chrome, bet arī daudziem no mums ir Gmail konts, kuru Google sasaista ar interesēm un reklāmas pielāgo šīm interesēm. Otrkārt, no 2018. viņi ne vien pārvaldītu, kādu rīku izmantojam, bet tiešā veidā kontrolētu saturu (jā, arī reklāma ir saturs), ierobežojot mediju pašnoteikšanos.

Protams, ir labi, ka cenšamies unificēt lietotāju pieredzi, cenšamies padarīt to labāku, skaistāku, patīkamāku, mazāk bīstamu u.t.t. Bet vai Google nākamais solis "Lielā Brāļa" virzienā ir tā cena, ko esam gatavi par to maksāt? Jautājums katram pašam un ētikas policijai.


  1. Google to launch ad blocker to filter out bad ads ↩︎

  2. A Big Name Eyes the Ad Blocking Market ↩︎

  3. How Google and Facebook Have Taken Over the Digital Ad Industry ↩︎

  4. Gemius Ranking dati Latvijā, iegūti par 2017. gada otro ceturksni. ↩︎