Facebook analizē Tavas bildes. So what?
Gandrīz nevienam vairs nav noslēpums, ka algoritmi valda pār pasauli un lielais Marks tevi vēro. Lai gan pārsvarā par Facebook un citiem algoritmiem runā timeline un postu kontekstā, šoreiz īsi par to kā Facebook redz bildes un tās analizē. Vai jāsāk meklēt folija cepurītes un griezt interneta kabeļus?
Ko Facebook grib redzēt
Visu. Facebook interesē, ko Tu dari internetā, kas Tev patīk, ko Tu ēd, kas ir Tavi draugi un kur Tu pavadi atvaļinājumu. Ja nedaudz nopietnāk, tad Facebook īpaši intersē:
- teksta daudzums attēlos, kas tiek izmantoti reklāmās
- cilvēku sejas
- kailas sieviešu krūtis
Teksta daudzums attēlos
Visi, kas pērk Facebook reklāmas zina - jo mazāk teksta vizuālī, jo labāk. Kāpēc? Tāpēc, ka Facebook, tomēr, kaut nelielā mērā rūp tas, cik nepiedrazots ir katra lietotāja timeline. Priekšroka tiek dota fotogrāfijām un attēliem ar nemaz, vai ļoti maz teksta.
Agrāk pastāvējā "20% rule" - tas noteica, ka reklāmas vizuālī teksts nedrīkst pārsniegt 20% no attēla laukuma. Tika izmantoti dažādi režģi, lai izrēķinātu būs tas makets labs. Neilgu laiku atpakaļ Facebook mainīja spēles noteikumus. Tagad attēlam tiek piešķirts kāds no 4-iem reitingiem. Patiesībā jau īsti nekas nemainās - tikai mazliet vairāk brīvības. Ja kārojas ieraudzīt zaļo ķeksi un uzrakstu OK, tad tik un tā kā orientieris jāņem 20% rule.
Cilvēku sejas
Cilvēku seju atpazīšana nav nekas jauns. Hipsteri savos iPhone jau sen bilžu albūmiņus var sakārtot, atlasot bildes, kurās redzami konkrēti cilvēki. Kaut ko līdzīgu cenšas panākt arī Facebook. Dāmas un kungi - Facebook Moments! Facebook vēlas piekļuvi bildēm, kuras tu uzņem ar savu telefonu. Pēc tam - lai tu to iepazīsti ar saviem draugiem. Atzīmē, kura seja atbilst kādam Facebook profilam. Tātad - Facebook ievāc milzīga apjoma datu bāzi par katru no mums un cenšas to papildināt ar maksimāli dažādu informāciju. Facebook šīs lietotnes izviedi pamato ar mērķi atvieglot bilžu dalīšanos starp draugiem. Kopīgs tusiņš. Bildes. Facebook Tavā vietā visu sašķiro un Tev vien atliek nospiest SEND pogu.
Šajā kontekstā nevajag aizmirst arī jau sen ierasto cilvēku atzīmēšanu bilžu attēlos. Nešaubos ne mirkli, ka arī šie dati tiek rūpīgi glabāti servertelpā.
Kailas sieviešu krūtis
Kopš Facebook ieviesis algoritmus, ik pa laikam tas arī saņēmis pārmetumus par iespējamu informācijas cenzūru. Tiek spekulēts, ka Facebook rāda lietotājiem tikai to, ko uzskata par svarīgu un neērtāku saturu tas noairē. Bet tas ir stāsts citai reizei. Par attēliem. Facebook neslēpj, ka ir dažāda veida saturs, kāds nedrīkst parādīties timeline. Viens no tiem ir kailas sieviešu krūtis. Viss būtu labi līdz brīdim, kad Facebook aizliedz reklāmas kampaņu, kas pievērš uzmanību krūts vēzim. Tiesa konkrētajā gadījumā situācija tika viegli atrisināta apaļumus pārvēršot kastītēs. Vairāk izlasi te.
Līdzīgi principi darbojas arī Facebook piederošajam Instagram. Aktīvisti iebilst, ka pārsvarā tiek cenzēti sieviešu krūtsgali, bet krūtis bez dzimuma cenzētas netiek. Ir pat izveidots Instagram konts, kurā tiek publicēti krūtsgali bez piederības un šis konts nav slēgts arī raksta tapšanas brīdī (28.08.17)
Pietiks par krūtīm - uzinstalē šo
Atgriežoties pie tā, ko Facebook saskata Tavās bildēs - ir kāds ļoti interesants Mozilla Firefox paplašinājums. Show Facebook computer vision tags atklāj, ko Facebook redz Tavās bildēs. Paplašinājums atklāj kādus alt text parametrus Facebook pievieno publicētajiem attēliem. Jāatzīst, ka rezultāti ir biedējošo precīzi.
Diemžēl, no Google Chrome paplašinājumu veikala šis rīks ir izņemts - jāiztiek ar Firefox.