Šoreiz podkāstā pie Dignas un Riharda viesojās mārketinga un zīmolvadības speciāliste Alise Avota, lai kopīgi atskatītos uz atziņām no Deiva Trota (Dave Trott) vieslekcijas, kas norisinājās 22. augustā Rīgā LADC ADWARDS2018 cikla ietvaros.

Galvenie mūsu sarunas temati:

  • Vai industrija ir atrauta no realitātes un pašmērķīgi ražo reklāmas citiem industrijas pārstāvjiem un konkursiem?
  • Kā panākt, lai Tavu reklāmu pamana un saprot?
  • Kā savas idejas pārdot klientam?

Klausies un seko podkāstam:
Spotify
Apple Podcasts
Podbean

Ja Tu nebiji uz lekciju un neko nezini par šī kunga idejām, esam sagatavojuši nelielu konspektu par lekcijā dzirdēto.

Trīs reklāmas uzdevumi

Trott_pyramid

  1. Impact - tikt pamanītiem. Trota kungs, atsaucoties uz Apvienotajā Karalistē veiktu pētījumu, apgalvo, ka 89% no visas reklāmas vispār netiek pamanīta. Lai ilustrētu lokālo situāciju, lektors lūdz pacelt rokas tiem lekcijas apmeklētājiem, kas pēdējās nedēļas laikā ir pamanījuši reklāmu kā patērētāji, ne reklāmisti. Uzminiet, cik cilvēki pacēla roku? Aptuveni 10 no kādiem aptuveni 200.
  2. Communication - skaidri nodot savu ziņu cilvēkiem. Deivs pārmet reklāmas industrijai pārlieku tīksmināšanos pašiem par sevi, reklāmu veidošanu nevis patērētājam saprotamu, bet gan pašmērķīgi "radošu", baidoties tikt pārprastiem ideju vienkāršībā. Lai ilustrētu, kā nozare sačakarējusi komunikāciju ar patērētājiem, Deivs min piemēru no savas ģimenes dzīves. Viņš sēž uz dīvāna un skatās futbolu un viņam sagribas iedzert tasi tējas, taču negribas palaist garām kādu spilgtu spēles mirkli. Blakus viņam sēž viņa sieva, kurai futbols ne īpaši interesē. Kad pirmais uzdevums - pievērst sievas uzmanību - ir paveikts, otrais ir izstāstīt, ko viņš vēlas. Tā vietā, lai ar teiktu, ka viņš vēlētos to karsto un aromātisko lietu, kas mēdz būt krūzē, nāk no Indijas un veicina apgarotību, viņš sievai jautā, vai viņa varētu viņam uztaisīt tasi tējas.
  3. Persuasion - pārliecināt, ka cilvēkam šī lieta / pakalpojums / ideja ir nepieciešama. Turpinot tējas situācijas metaforu, šis ir brīdis, kad viņam jāpārliecina sieva piecelties un uztaisīt tēju, kuru viņa pati nemaz nevēlas. Tajā brīdī viņš piedāvā pēc spēles noskatīšanās iznest atkritumus, jo sievai to nepatīk darīt. Voila!

Kurš par ko ir atbildīgs?

Lekcijas laikā vairākkārt Deivs pārmet nozareiz pārlieku reklāmas stratēģu un plānotāju (planners) iejaukšanos visos reklāmas kampaņu radīšanas procesos, tai skaitā - ideju pārdošanā klientiem. Viņaprāt, klientiem un stratēģiem vajadzētu primāri strādāt pie 2. un 3. punktiem, radot darba uzdevumu radošajām komandām, kuru primārajam uzdevumam vajadzētu būt 1. jeb Impact.
Te jāpiemin arī viņa viedoklis, ka mūsdienās projektu vadītāju (Account Managers) loma aģentūrās ir nepelnīti nonivelēta un, ka patiesībā projektu vadītājam vajadzētu būt cilvēkam, kas pārdod radošās komandas idejas klientiem. Attiecīgi, jo spēcīgāki ir Tavi projvadi, jo vairāk labas radošās idejas ieraudzīs dienasgaismu.

Kas ir medijs?

Sāksim ar to, ka alu zīmējumi, gleznas, fotogrācijas, televīzija, digital un mākslīgais intelekts Deivaprāt NAV medijs, vai, pasarg' Dies', ideja - tā ir tikai forma un instrumenti. Medijs ir cilvēks. Cilvēks ir tas, kurš labu ideju nodod tālāk citiem cilvēkiem un padara to viral. Kā piemēru viņš atskaņo 1580.gadā komponētu melodiju "Greensleeves", kas ir dzīva un folklorizējusies mūsdienās kā saldējuma auto džingls, ko atpazīst ikviens brits.

Par krustiņiem un nullītēm

Iespējams, ka viena no svarīgākajām idejām, ko klausītāji paņēma no šīs lekcijas, bija "Krustiņu un nullīšu" pieeja. Idejas pamatā ir teorija par to, ka cilvēka prāts pilnīgi vienmēr darbojas un pieņem lēmumus bināri. Jā vai nē. Melns vai balts. Utt. Attiecīgi, ja reklāmas pauzē ir divdesmit līdzīgi klipi (nullītes), zīmols kā viena no šīm nullītēm var cerēt uz 5% uzmanības patērētāja prātā. Savukārt, ja visus konkurentus izdodas sagrupēt pēc kāda parametra un pretnostatīt sevi viņiem (kļūt par X), mēs iegūstam 50% patērētāja domu "ētera laika".
Krustins

Deivs mums jautā, vai zinām, kurš ir 43. ASV prezidents. Protams, ka atbildi nezina neviens no klausītājiem. Savukārt, kad viņš pajautā, kurš bija pirmais melnādainais ASV prezidents, atbildi zina visi.

Ja palūkojamies nesenos politiskos notikumos, Trampa ievēlēšana un Brexit bija tieši šādas stratēģijas nopelns - sagrupēt konkurentus kā vienu "pretinieku" un piedāvāt kaut ko pilnīgi atšķirīgu.
Jautājumu un atbilžu sesijā tika uzdots interesants jautājums - bet ko darīt, ja X jau ir radīts? Atbilde nebija diez ko pārsteidzoša - radīt Y, kas būtu labāks par X.

Ja Tevi ieinteresēja Deiva idejas un skatījums, tad pāris resursi, kur vari uzzināt vairāk: