PPC neģēļi: Neļauj viltus klientam sevi apčakarēt

Iepriekšējā rakstā dalījos savos piedzīvojumos sarunās ar Raijenu un Stīvenu, kuri mums kā digitālajai aģentūrai piedāvāja piena upes ķīseļa krastos un vairākus miljonus lielu apgrozījumu, simtiem tūkstošus peļņu, ja palīdzēsim viņu Adwords aktivitātēs. Stāsts īsumā- Raijenam ir 150K+ eiro mēnesī, kurus viņš ir gatavs izlaist caur aģentūru, ir gatavs maksāt priekšapmaksu un komisiju un atpakaļ pat īsti atskaites neprasa, jo darīs visu pats.

Piekritīsiet, ka, ieraugot piedāvājumu apgrozīt 150 tūkstošus mēnesī no mistiska Raijena, mums visiem ieslēdzas sarkanā trauksme un skaidri zinām, ka šis ir scam. Bet arī caur uzkrītošiem piemēriem iespējams atklāt arī mazākas, viltīgākas un šķietami nekaitīgākas shēmas, kuras dažādi ārvalstu darboņi izmanto, lai "uzrautu zarā" Adwords, Facebook un citu PPC reklāmu freelancerus un aģentūras. Tad nu šajā rakstā apskatīšu dažas no tām.

Aizver acis, kad sapņo!

Kā jau ar daudzām lietām dzīvē, arī mēģinot kādu apkrāpt, sākumā vajag izmēģināt vieglāko veidu. Ņemsim Raijena piemēru un atgādināšu viņa sākotnējo darījumu:

  • Izveidot viņam kontu, piesaistot aģentūras maksājumu
  • Nodot kontu viņa pārziņā, noņemot sev administratora tiesības
  • Reizi mēnesī izrakstīt rēķinu par notērēto (jo Google piestādīs rēķinu aģentūrai)

Nu te pat zirgam jāsmejas, jo kas notiek dzīvē:

  • Jūs izveidojat kontu
  • Piesaistāt savu maksājumu
  • Noņemat sev tiesības kontrolēt Raijenu
  • Raijens pirmajā mēnesī notriec trīs miljonus eiro un atstāj mazu aģentūru parādos, kas lielāki par vairāku gadu apgrozījumu.

Jautri? Ne īpaši. Viegli atkost? Protams. Bet atkārtošana zināšanu māte. Jo iedomājamies situāciju, kurā summas nav kosmiskas un jūs ātrumā neievērojat, ka šeit ir kāds āķis. Raijens ir uzticams, pārskaita naudu laicīgi pirmos mēnešus un modrība ir zaudēta. Scenāriji ir dažādi, bet iznākums būs viens. Raijens līdz ar galiem Mumbajā un jūs ar caurām kabatām.

Nauda bankā, bet reputācija Getliņos

Skaidrs, ka uz pirmo aprakstīto shēmu var uzķerties tikai pilnmēness laikā un vieglā reibumā. Tāpēc krāpļiem jādomā komplicētākas shēmas, kā apčakarēt peļņu gribošu aģentūru. Šeit neiešu detaļās par to, ka kompānija, kas jūs uzrunā, var izskatīties leģitīma, cilvēks īsts un gatavs ar jums arī sazvanīties. Skaidrs, ka liela nauda prasa lielu ieguldījumu. Tāpēc arī šie cilvēki ir gatavi feikot diezgan daudz, lai iegūtu to, ko vēlas.

Lai pārliecinātu aģentūru par gatavību sadarboties, šie Raijeni ir gatavi segt pilnīgi jebkurus izdevumus priekšapmaksā. Izdzirdot šādu vārdu kombināciju, daudzi var sākt pārdomāt. Sak, kur tad man te risks. Būs man nauda pirms vispār ko sākšu darīt.

Pieņemsim, ka esam piekrituši, dolārus no Raijena saņēmuši un nu tik sāksim reklamēt. Un šeit sākas lielā problēma. Izrādās, ka ne tikai Raijenam uzvārds ir Scameris, bet arī produkti, ko viņš grib tirgot, labākajā gadījumā ir pret Google, Facebook u.c. policy. Visticamāk tie ir arī pret jebkādām ētikas normām. Pāris piemēri:

  • Nepieciešams vest uz lapu, kas nemanāmi redirectē kaut kur citur un tad veiksmīgi izkrāpj no gala patērētāja naudu, datus un nervus.
  • Produkts, kur jāmaksā tikai par sūtīšanu, beigās neatsūta pilnīgi neko.
  • Serviss, kam piesakies trial periodā, kāds iegūst tavus kartes datus, ietur lielu summu, kuru tu nekad nedabū atpakaļ.
  • Tievēšanas zāles, no kurām paliec resnāks, bet maksā pusi algas.

Šo uzskaitījumu varētu tuprināt ilgi un dikti. Atkal jau jāsaka - acīgs mārketeris laicīgi pamanīs, ka šis viss ir buļļa izstrādājums un scameri laicīgi atšūs. Un tad būs tās pāris reizes, kad viss izskatīsies legit un/vai jūs būsiet pārāk aizņemti, lai pārlieku izdziļinātos, un esat neģēļiem nagos. Laiks uzskaitīt zaudējumus:

  1. Jūsu komandas laiks un nervi.
  2. Ļoti iespējams jūsu konts un viss MCC/business manager tiek nobloķēts un arī citu klientu aktivitātes tiek apstādinātas.
  3. Tā kā jūs esat konta turētājs, jebkādu juridisku problēmu gadījumā jūs esat līdzatbildīgi. Ej nu pierādi savu nevainību, mantrausi.
  4. Jūs būsiet aktīvi pielikuši roku, lai apkrāptu nevainīgus gala patērētājus, tādējādi radot viņiem finansiālas problēmas. Karmas punkti mīnus daudz.

Pagātnes darbi pārvēršas par šodienas spokiem

Ja iepriekšējās divas shēmas ietver lielu naudu un tiešu darbu un/vai maksājumus, tad trešā ir atšķirīga un, jau atkal, no pirmā acu uzmetiena nekaitīga. Uzreiz jāsaka, ka šī "ķibele" biežāk gadās freelance darboņiem- tam gan statistiku nevaru piedāvāt, bet runāju no pieredzes. Modelēšu situāciju.

Ar jums sazinās kāds Mehdi vai Jānis un piedāvā pavisam vienkāršu darījumu. Viņš jums pārskaita 100 vai vairāk eiro par kontu, kas vairs netiek lietots. Varbūt jums ir bijis kāds klients, kurš vairs neeksistē kā uzņēmums. Varbūt tas ir bijis konts kādai kampaņai/produktam. Varbūt jūs esat kaut ko darījuši, izbeiguši sadarbību, bet būtu gatavi nodot kontu kādam citam. Ja Jānis ir gana gudrs, viņš izspēlēs viltīgu etīdi ar to, ka viņu interesē tikai noteikta kategorija (piemēram, finanšu, retail, beauty vai kāds cits sektors). Varbūt viņš iepīs vēl kādu nosacījumu par to, kas ir kontā. Tādejādi viņš pūš miglu sejā, radot iespaidu, ka runa ir par jūsu know-how - kā tika izvēlēti atslēgas vārdi, kā tika strukturēts konts, kādi bija teksti, kādi rezultāti, lai salīdzinātu ar kādu viņam jau esošu klientu.

Kā kārtīgās spiegu filmās tas ir pavisam vienkāršs aizsegs pavisam vienkāršai viltībai. Google Adwords ņemsim kā piemēru. Adwordos, izveidojot kontu, jūs iestatāt sevis izvēlētu maksājumu. Zinātājiem un nezinātājiem atgādinu - konta billing info Adwords sistēmā nomainīt nemaz nav tik vienkārši un jāiesaista Google atbalsts. Tātad - jūs ar šo klientu/kontu strādājāt pirms diviem gadiem un jau divas ziemas kontā visu esat uzlikuši uz pauzes, kontu "arhivējuši" un aizmirsuši.

Uzrodas Janka ar saviem 500 eiro vieglu peļņu un jūs, neko sliktu nedomājot, esat gatavi pārdot savu kontu, noņemot sev tiesības un piešķirot viņam. Kā nu nepārdosi, nav jau nekas tik ģeniāls kontā un Janka piedāvā baigo piķi. Bet īstenībā viņam interesē tikai jūsu billing info. Pēc tam, kad esat nodevuši kontu, darboņi sāk savas aktivitātes, izmantojot jūsu bankas karti kā apmaksas rīku. Un nauda tik skaitās nost no kartes līdz mirklim, kad saproti, ka aliņam vairs nepietiek.

Veiksmīgs ir tas, kuram bankas kartei beidzies termiņš un neko vairs Janka nevar padarīt.

3i pieeja

Skaidrs, ka pasaulē ir ne mazums cilvēku, kas grib citus apčakarēt. Vairumā gadījumu katram no mums pietiek gan pieredze, gan veselais saprāts neuzķerties. Taču vienmēr ir vērtīgi atsvaidzināt savu modrību, ko arī esmu vēlējies izdarīt, vēlreiz atgādinot, ka šādas un citas shēmas pastāv. Tāpēc noslēgumā vēlos piedāvāt savu nupat izdomāto 3i pieeju (trendy approach):

  • Izpēti - vienmēr izpēti, kas ir tavs sadarbības partneris, kāda ir viņu uzņēmuma vēsture, vai viņi ir atrodami internetos u.c. būtiskas lietas. Ja arī viss sapas, tad neaizmirsti pārbaudīt arī cilvēku, ar kuru sazinies. Neaizmirsīsim par phishing un citiem trikiem, kad kāds uzdodas par to, kas viņš nav, viltojot epasta domēnu u.t.t.
  • Iepazīsti - kad "papīri tīri", tad nākamā lielā patiesība - uzticība nozīmē ļoti daudz. Kā mājās, tā biznesā. Neesam neapdomīgi, neparakstāmies uz vieglu peļņu, neiepazīstot klientu, viņa vēlmes, vajadzības un untumus. Ne reizi vien kāda vabole un savstarpējā nesaderība ir atklājusies otrajā un trešajā sarunā.
  • Ieraksti - ja godīgi, tad šeit ieraksti ir pievilkts tikai tāpēc, ka sākas ar I. Un 2i nav 3i. Bet galvenā doma pavisam vienkārša - telefona saruna (ja vien tā nav notikusi rīdzenē) vai izteikts vārds sapulcē nebūs pierādījums, ja nu gadīsies problēmas. Uzturiet visus dokumentus kārtībā, pieprasiet tos no klientiem. Vienmēr laba doma pēc jebkuras mutiskas sarunas ar potenciālo klientu vai klientu, ir nosūtīt rakstisku follow-up un saņemt rakstisku apstiprinājumu visam izrunātajam.

STAY SAFE, MY FRIENDS!